Salgs- og leveringsbetingelser
ver. 28.10.2024
Erhverv
1. Definitioner
Sikringsaftalen: Aftalen, der er indgået mellem Kunden og Telesikring via en kontrakt eller accept af tilbud. Ved sidstnævnte fungerer tilbuddet som Sikringsaftalen.
Ikrafttrædelsesdatoen: Den dag Telesikring overdrager Sikringsanlægget til Kunden, så de har adgang til at bruge det.
Installationserklæring: En erklæring fra Telesikring om, at installationen er udført i henhold til gældende krav fra Forsikring og Pension.
Abonnementsaftale: Den abonnementsløsning, Kunden har indgået i sin Sikringsaftale.
Salgsprisen: Den samlede pris for køb eller etablering (ved leje) af Sikringsanlægget.
Abonnementspris: Den pris, som Kunden betaler for sit abonnement jf. sin Sikringsaftale.
Sikringsanlægget: Det installerede anlæg, hvor der er indgået en sikringsaftale mellem Kunden og Telesikring.
App: Den applikation, som Kunden bruger til administration af Sikringsanlægget.
Ikke verificeret alarmmelding: Det tilfælde, hvor der ved alarmmelding kun bliver aktiveret én alarmenhed, rumføler, detektor, zone, sensor eller lignende.
Verificeret alarmmelding: Det tilfælde, hvor der ved alarmmelding bliver aktiveret flere alarmenheder, rumfølere, detektorer, zoner, sensor eller lignende.
Forholdsordre: Det reaktionsforløb, der sættes i gang, hvis Kundens Sikringsanlæg bliver aktiveret.
2. Generelt
Medmindre andet skriftligt er aftalt, gælder disse salgs- og leveringsbetingelser (herefter Betingelser) for Telesikring A/S’ (herefter ”Telesikring”) leverancer til Kunden.
Sikringsaftalen indgås skriftligt eller elektronisk via e-mail.
Salgsprisen for Sikringsanlægget anføres i Sikringsaftalen som købspris eller etableringspris (ved leje).
Abonnementsprisen i Sikringsaftalen afhænger af det valgte abonnement og om Sikringsanlægget er købt eller lejet. Der findes forskellige abonnementsløsninger, som fremgår af bilaget Abonnementsløsninger. Det fremgår af Sikringsaftalen hvilket abonnement, der er valgt.
Telesikring er berettiget til at opkræve Kunden for eksterne omkostninger til etablering og servicering af Kundens Sikringsaftale. Eksterne omkostninger omfatter bl.a. leje af lift, frembringelse af special beslag mv.
Generelle oplysninger, som Telesikring har fremsat på internettet, i brochurer mv. gælder ikke, hvis de er i modstrid med de individuelt aftalte vilkår.
Telesikring er ikke certificeret mekanisk installatør. Mekanisk sikring (f.eks. gitterporte og el-låse) kan udføres af Telesikrings underleverandører, som er certificerede. Eventuel aftale om supplerende mekanisk sikring skal fremgå af Sikringsaftalen, men er aldrig omfattet af Abonnementsaftalen.
Telesikring kan ændre sine betingelser med omgående virkning, hvis ændringerne er til Kundens fordel. Derudover har Telesikring ret til at ændre betingelserne med tre måneders varsel.
Når Telesikring varsler ændringer, vil Kunden modtage direkte skriftlig besked via mail eller brev.
Inden ændringerne træder i kraft, skal Kunden give Telesikring besked, hvis Kunden ikke ønsker at være bundet af de nye betingelser. Giver Kunden ikke Telesikring besked, så betragtes det som en accept af ændringerne.
Hvis Kunden ikke ønsker at acceptere ændringen, er Telesikring berettiget til at betragte meddelelsen fra Kunden som en opsigelse af Sikringsaftalen med aftalt varsel eller lade Sikringsaftalen fortsætte på de tidligere aftalte vilkår.
3. Priser
Alle priser angives i danske kroner ekskl. moms.
Telesikrings priser på installations-, vedligeholdelses- og reparationsarbejder m.v. er baseret på Telesikrings til enhver tid gældende priser. Det er til enhver tid forudsat, at arbejdet kan udføres uden hindringer og inden for Telesikrings sædvanlige arbejdstid, som er fra kl. 7.30 til kl. 15.00 på hverdage.
Eventuelle omkostninger, gebyrer, afgifter eller lignende er ikke omfattet af Sikringsaftalen. Det indebærer også for eksempel ISO-certificeringsgebyr, udrykningsgebyr fra politiet og viderefakturerede gebyr fra kontrolcentralen til Telesikring for tilkald af Politi, teleselskab, myndigheder, brandvæsen eller lignende.
Den gældende Abonnementspris reguleres én gang årligt hver gang den 1. januar. Regulering sker på baggrund af den procentvise stigning i nettoprisindekset på baggrund af indekset oktober måned forud for den 1. januar i forhold til samme indeks oktober foregående år, dog minimum 2 % pr. år.
Hvis priserne for den tilbudte eller aftalte leverance ændres som følge af generelle prisstigninger, afgifter, ændringer i indkøbspriser, fragt, told, skatter mv. er Telesikring berettiget til at ændre de overfor Kunden tilbudte og/eller aftalte priser med samme procentsats, herunder hele forhøjelsesbeløbet.
En sådan forhøjelse kan kun gennemføres for fremtiden, maksimalt en gang årligt til 1. januar. Hvis Kunden ikke ønsker at fortsætte Sikringsaftalen med den ændrede pris, skal der gives meddelelse herom til Telesikring inden 14 dage fra modtagelsen af meddelelsen om prisstigning. Har Kunden ikke sendt en sådan meddelelse, fortsætter Sikringsaftalen til den ændrede pris. Hvis Kunden ikke ønsker at acceptere prisstigningen, betragtes Kundens meddelelse herom som en opsigelse af Sikringsaftalen med aftalt varsel.
Indgåelse af aftale om Sikringsanlæg og/eller Abonnementsaftale forudsætter, at Kunden ikke er registreret i RKI eller andre debitorregistre.
Telesikring er frit berettiget til at annullere en indgået aftale, hvis Kunden ikke kan godkendes af Telesikrings kreditvurderingsafdeling.
4. Betaling
Betaling sker senest 14 dage efter fakturadato. Ved forsinket betaling beregnes morarente på 2,0 % pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.
Abonnementsprisen i Sikringsaftalen opkræves kvartalsvis forud, første gang dog for perioden fra Ikrafttrædelsesdatoen og indtil udløbet af løbende kvartal, og herefter hver den 1. i et kvartal.
Hvis Kunden ikke betaler til forfald, er Telesikring berettiget til at tilbageholde endnu ikke leverede leverancer/ydelser og/eller annullere aftalen efter forudgående skriftligt varsel på 3 kalenderdage, hvorefter Telesikring er berettiget til at ophæve Sikrings- og Abonnementsaftalen med omgående virkning, og foranledige eventuelt signal til kontrolcentralen afbrudt, og Sikringsanlægget nedtaget (såfremt det tilhører Telesikring).
Telesikring forbeholder sig med de begrænsninger, der følger af ufravigelige retsregler, ejendomsretten til det solgte, indtil hele købesummen er betalt af Kunden, eller der er stillet aftalt sikkerhed, og indtil dette er sket, er Kunden ikke berettiget til at videresælge salgsgenstanden eller i øvrigt råde over varen på en måde, som strider mod Telesikrings ejendomsforbehold.
5. Leveringstider
Leveringstiderne er oplyst med forbehold for evt. underleverandørforsinkelse og uforudsete forhold. Anses en underleverandørforsinkelse for sandsynlig, vil Kunden omgående blive underrettet med oplysning om forventet nyt leveringstidspunkt.
Telesikring er ikke ansvarlig for et eventuelt tab – hverken direkte eller indirekte – som Kunden måtte få på grund af den forsinkede eller manglende leverance.
6. Reklamation
Hvis Kunden vil reklamere over en mangel, skal Kunden straks efter manglen er, eller burde være, opdaget give Telesikring meddelelse herom med angivelse af, hvori manglen består. Hvis Kunden har, eller burde have, opdaget manglen, og Kunden ikke reklamerer som anført, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende. Har Kunden ikke inden 12 måneder efter leveringsdatoen reklameret over en mangel over for Telesikring, kan Kunden ikke senere gøre den gældende.
Eventuelle fejl og mangler på det installerede anlæg, skal hurtigst muligt anmeldes til Telesikring, der herefter har ret til at udbedre eventuelle mangler (afhjælpningsret).
Fejl, der skyldes fejlbetjening, slitage eller overlast, er ikke omfattet af reklamationsretten, og faktureres derfor særskilt til Kunden.
Enhver reparation, som følge af fejl og mangler, ændringer eller demontering af Sikringsanlægget, skal udføres af Telesikring eller en af Telesikring anvist underleverandør. Arbejdet forudsættes at kunne udføres indenfor almindelig arbejdstid.
Hvis anlægget nedtages i uoverensstemmelse med ovenstående, er Telesikring berettiget til at opkræve Kunden et gebyr, p.t. 5.000 kr. ekskl. moms.
Ved leje af Sikringsanlægget tilhører ejendomsretten til Sikringsanlægget, herunder alle dele og alarmskilte, Telesikring. Kunden er uberettiget til retligt at råde over Sikringsanlægget, det være sig ved salg, pantsætning, udlån m.v. Vedligeholdelses- og fornyelsesforpligtelsen, herunder risikoen for hændelig undergang, for Sikringsanlægget, påhviler Kunden.
Telesikring garanterer kun fremskaffelse af nye reservedele maksimalt 36 måneder efter installation af nyt anlæg.
7. Tilslutning til Kontrolcentral og tilkald af Politi
Forholdsordrer angives af Kunden i henhold til Sikringsaftalen, og videregives til kontrolcentralen af Telesikring. Kunden skal selv sørge for at ajourføre oplysninger i sin Forholdsordre. Eventuelle ændringer af Forholdsordrer skal ske via www.telesikring.dk.
Ved fejlaktivering af alarmen påhviler det Kunden at underrette kontrolcentralen pr. telefon inden for 2 minutter efter fejlaktiveringen. I modsat fald opkræves gebyr. I tilfælde af ekspeditionstid hos kontrolcentralen er Kunden forpligtet til at afvente, at kontrolcentralen modtager opkaldet.
Kontrolcentralen reagerer i henhold til Forholdsordrer som angivet i overensstemmelse med Sikringsaftalen.
Telesikring og kontrolcentralen kan ikke ved tilkald af politiet stå inde for, at politiet rykker ud, herunder for en evt. udrykningstid. Kontrolcentralen/ Telesikring er således uden ansvar i forbindelse med manglende eller sen udrykning.
8. Opsigelsesvilkår
Opsigelse af Sikringsaftalen skal ske skriftligt.
Sikringsaftalen kan først opsiges 36 måneder efter Ikrafttrædelsesdatoen. Herefter kan aftalen opsiges af Kunden eller Telesikring med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.
I tilfælde af opsigelse af Sikringsaftalen afmeldes anlægget hurtigst muligt efter opsigelsesvarslets udløb, og eventuelt signal til Kontrolcentralen afbrydes. Derefter foretages hverken vagtudkørsel eller servicebesøg.
Den fysiske nedtagelse af Sikringsanlægget aftales nærmere med Kunden. Der skal indgås særskilt aftale omkring nedtagelse, hvis anlægget er Kundens ejendom, og dette vil blive faktureret. Skilte og cylindere til nøglebokse tilhører altid Telesikring.
Hvis Sikringsanlægget er Telesikrings ejendom, er Kunden forpligtet til at give Telesikring adgang til at nedtage Sikringsanlægget snarest muligt efter Sikringsaftalens ophør.
Hvis Kunden ikke giver Telesikring adgang til at nedtage Sikringsanlægget, er Telesikring berettiget til at opkræve Kunden restværdien af Sikringsanlægget. Restværdien opgøres som nyværdien af Sikringsanlægget fratrukket en årlig nedskrivning på 10% pr. år i det første 8 år. Efter år 8 udgør restværdien 20% af nyværdien.
Eventuelle omkostninger til reparation af vægge, lofter, døre, vinduer eller hvilket som helst sted, hvor der har været installationer, påhviler Kunden.
Ved opsigelse af Kundens opgraderingsaftale skal denne aftale til enhver tid indfries eller fortsætte til udløb.
9. Forsikringskrav
Det påhviler Kunden at informere Telesikring, om de har et krav til sikringsniveau i deres forsikringspolice eller fra politiet. Det er påkrævet, at dokumentationen på kravet udleveres til Telesikring.
Hvis der er krav om mekanisk sikring, skal Kunden meddele om Telesikring (via underleverandører) skal opsætte mekanisk sikring. Krav herom skal fremgå af Sikringsaftalen.
Ved Sikringsanlæggets færdiggørelse og Telesikrings godkendelse af Sikringsanlægget, udfærdiger Telesikring en Installationserklæring vedrørende den elektroniske sikring. Hvis mekanisk sikring udføres af underleverandører, udfærdiges en mekanisk installationserklæring af underleverandøren.
Installationserklæring vedrørende elektronisk sikring udfærdiget af Telesikring bliver sendt til Kunden pr. mail. Det påhviler Kunden at opbevare Installationserklæringen som dokumentation for, at forsikringskrav er overholdt.
Har Kunden adgang til at betjene sit Sikringsanlæg via App-løsning – uanset opsat anlægstype – kan Telesikring ikke udstede en Installationserklæring med sikringsniveau, medmindre Kunden indhenter skriftlig godkendelse hertil fra sit forsikringsselskab. Hvis Kunden ønsker at benytte sig af en App-løsning – men ikke indhenter godkendelse hos sit forsikringsselskab – kan Telesikring ikke holdes ansvarlig for manglende overholdelse af sikringsniveau, herunder gyldigheden af udstedt Installationserklæring fra Telesikring.
10. Ansvar
Telesikring kan kun afkræves erstatning for tab med de begrænsninger, der følger af nærværende betingelser. Telesikring er ikke ansvarlig for indirekte tab, følgeskader, driftstab, tab af data og omkostninger til disses retablering og tab af fortjeneste, uanset om dette skyldes simpel eller grov uagtsomhed.
Telesikring kan endvidere ikke gøres ansvarlig for: Tab eller skader på elektroniske data forårsaget ved tyveri, hærværk, terrorisme eller virusangreb, fejl på anlægget som skyldes fejl i teleselskabernes leverede dele, signaloverførsel af enhver art, herunder telefonforbindelser, trådløse som mobile, nedlukninger af signalforbindelser og/eller ændringer eller forsinkelser fra teleselskabernes side, batterisvigt eller svigt i forsyningen af elektricitet, funktionssvigt, tom eller defekt førstehjælps- eller brandslukningsudstyr, vejrlig som medfører fejl på det/de installerede anlæg, forandringer af installationen, såvel bygninger som indretning af det sikrede område, som ikke forud er meddelt Telesikring, som medfører at et Sikringsanlæg ikke virker efter hensigten.
Hvis der er afgivet en Installationserklæring, skal Kunden underrette Telesikring skriftligt om enhver ændring af det sikrede sted i forhold til det sikrede steds indretning på tidspunktet for underskrift af Installationserklæringen.
Enhver skade, som Telesikring hæfter for i henhold til ovenstående, er dog begrænset til direkte skader/tab, og er – uanset årsag og uanset kravets art – begrænset til fakturabeløbet for den ydelse, der forårsagede skaden/tabet eller er årsag til, eller direkte forbundet med erstatningskravet, dog maksimalt kr. 100.000 pr. skade pr. år.
Ansvarsbegrænsningen for erstatningskrav er kun gældende for skader og beløb som ikke er dækket af forsikring. Telesikring hæfter under ingen omstændigheder for skader, som dækkes, eller kunne være dækket, af en sædvanlig skadesforsikring tegnet af Kunden.
Telesikring har produktansvar over for leverancens skadeforvoldelse på personer, ting og tab af forsørger i henhold til den til enhver tid gældende ufravigelige lovgivning herom. Herudover påtager Telesikring sig intet produktansvar.
11. Force majeure
Telesikring er ikke erstatningsansvarlig over for Kunden for tab, der hidrører fra omstændigheder af usædvanlig art og som hindrer, besværliggør eller fordyrer aftalens opfyldelse, såfremt disse indtræder efter tilbuddets fremsættelse og ligger uden for Telesikrings kontrol, herunder: Arbejdskonflikter (strejker og lockouts), ildsvåde, krig, oprør, indre uroligheder, vejrlig og naturkatastrofer, valutarestriktioner, offentlig beslaglæggelse, import- eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, herunder energiforsyning, cyber-angreb, epidemier, væsentlige pris- og/eller afgiftsforhøjelser, valutaudsving, produktions- og leveringsvanskeligheder, der skyldes forhold, der ikke kan bebrejdes Telesikring samt indtrædelse af force majeure hos relevante underleverandører.
12. Personlige oplysninger
Ved indgåelse af Sikringsaftalen har Kunden på oplyst grundlag givet sit samtykke til, at Telesikring må behandle Kundens data.
Telesikring er dataansvarlig. Indsamling og håndtering af personoplysninger sker derfor i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, og Telesikring indsamler og opbevarer kun de personoplysninger, som er nødvendige for at sikre, at Kunden modtager en professionel og korrekt behandling, f.eks. kontaktinformation.
Telesikring bruger i sit arbejde tredjepartsleverandører af understøttende IT-systemer, og disse fungerer som databehandlere, og har som sådanne tavshedspligt omkring alle oplysninger, der udveksles.
Kunden har ret til at få indsigt i, hvilke oplysninger Telesikring behandler og i visse tilfælde få oplysningerne berigtiget, slettet eller udleveret. Kunden kan læse mere om sine rettigheder vedrørende håndtering af persondata på www.telesikring.dk.
13. Tvister
Tvister mellem parterne, der ikke kan afgøres i mindelighed, skal afgøres efter dansk ret ved Retten i Esbjerg, eller såfremt Retten i Esbjerg ikke har saglig kompetence, ved Sø- og Handelsretten. Dansk international privatret, der henviser til fremmed ret, samt Den Internationale Købelov (CISG) finder dog ikke anvendelse.
Forbrugre
1. Definitioner
Sikringsaftalen: Aftalen, der er indgået mellem Kunden og Telesikring via en kontrakt eller accept af tilbud. Ved sidstnævnte fungerer tilbuddet som Sikringsaftalen.
Ikrafttrædelsesdatoen: Den dag Telesikring overdrager Sikringsanlægget til Kunden, så de har adgang til at bruge det.
Installationserklæring: En erklæring fra Telesikring om, at installationen er udført i henhold til gældende krav fra Forsikring og Pension.
Abonnementsaftale: Den abonnementsløsning, Kunden har indgået i sin Sikringsaftale.
Salgsprisen: Den samlede pris for køb eller etablering (ved leje) af Sikringsanlægget.
Abonnementspris: Den pris, som Kunden betaler for sit abonnement jf. sin Sikringsaftale.
Sikringsanlægget: Det installerede anlæg, hvor der er indgået en sikringsaftale mellem Kunden og Telesikring.
App: Den applikation, som Kunden bruger til administration af Sikringsanlægget.
Ikke verificeret alarmmelding: Det tilfælde, hvor der ved alarmmelding kun bliver aktiveret én alarmenhed, rumføler, detektor, zone, sensor eller lignende.
Verificeret alarmmelding: Det tilfælde, hvor der ved alarmmelding bliver aktiveret flere alarmenheder, rumfølere, detektorer, zoner, sensor eller lignende.
Forholdsordre: Det reaktionsforløb, der sættes i gang, hvis Kundens Sikringsanlæg bliver aktiveret.
2. Generelt
Medmindre andet skriftligt er aftalt, gælder disse salgs- og leveringsbetingelser (herefter Betingelser) for Telesikring A/S’ (herefter ”Telesikring”) leverancer til Forbrugere (herefter Kunden).
Sikringsaftalen indgås skriftligt eller elektronisk via e-mail.
Salgsprisen for Sikringsanlægget anføres i Sikringsaftalen som købspris eller etableringspris (ved leje).
Abonnementsprisen i Sikringsaftalen afhænger af det valgte abonnement og om Sikringsanlægget er købt eller lejet. Der findes forskellige abonnementsløsninger, som fremgår af bilaget Abonnementsløsninger. Det fremgår af Sikringsaftalen hvilket abonnement, der er valgt.
Telesikring er berettiget til at opkræve Kunden for eksterne omkostninger til etablering og servicering af Kundens Sikringsaftale. Eksterne omkostninger omfatter bl.a. leje af lift, frembringelse af special beslag mv.
Generelle oplysninger, som Telesikring har fremsat på internettet, i brochurer mv. gælder ikke, hvis de er i modstrid med de individuelt aftalte vilkår, idet der dog ikke kan aftales noget i strid med ufravigelige forbrugerbeskyttelsesregler.
Telesikring er ikke certificeret mekanisk installatør. Mekanisk sikring (f.eks. gitterporte og el-låse) kan udføres af Telesikrings underleverandører, som er certificerede. Eventuel aftale om supplerende mekanisk sikring skal fremgå af Sikringsaftalen, men er aldrig omfattet af Abonnementsaftalen.
Telesikring kan ændre sine betingelser med omgående virkning, hvis ændringerne er til Kundens fordel. Derudover har Telesikring ret til at ændre betingelserne med tre måneders varsel.
Når Telesikring varsler ændringer, vil Kunden modtage direkte skriftlig besked via mail eller brev.
Inden ændringerne træder i kraft, skal Kunden give Telesikring besked, hvis Kunden ikke ønsker at være bundet af de nye betingelser. Giver Kunden ikke Telesikring besked, så betragtes det som en accept af ændringerne.
Hvis Kunden ikke ønsker at acceptere ændringen, er Telesikring berettiget til at betragte meddelelsen fra Kunden som en opsigelse af Sikringsaftalen med aftalt varsel eller lade Sikringsaftalen fortsætte på de tidligere aftalte vilkår.
3. Priser
Alle priser angives i danske kroner inkl. moms.
Telesikrings priser på installations-, vedligeholdelses- og reparationsarbejder m.v. er baseret på Telesikrings til enhver tid gældende priser. Det er til enhver tid forudsat, at arbejdet kan udføres uden hindringer og inden for Telesikrings sædvanlige arbejdstid, som er fra kl. 7.30 til kl. 15.00 på hverdage.
Eventuelle omkostninger, gebyrer, afgifter eller lignende er ikke omfattet af Sikringsaftalen. Det indebærer også for eksempel ISO-certificeringsgebyr, udrykningsgebyr fra politiet og viderefakturerede gebyr fra kontrolcentralen til Telesikring for tilkald af Politi, teleselskab, myndigheder, brandvæsen eller lignende.
Den gældende Abonnementspris reguleres én gang årligt hver gang den 1. januar. Regulering sker på baggrund af den procentvise stigning i nettoprisindekset på baggrund af indekset oktober måned forud for den 1. januar i forhold til samme indeks oktober foregående år, dog minimum 2 % pr. år.
Hvis priserne for den tilbudte eller aftalte leverance ændres som følge af generelle prisstigninger, afgifter, ændringer i indkøbspriser, fragt, told, skatter mv. er Telesikring berettiget til at ændre de overfor Kunden tilbudte og/eller aftalte priser med samme procentsats, herunder hele forhøjelsesbeløbet.
En sådan forhøjelse kan kun gennemføres for fremtiden, maksimalt en gang årligt til 1. januar. Hvis Kunden ikke ønsker at fortsætte Sikringsaftalen med den ændrede pris, skal der gives meddelelse herom til Telesikring inden 14 dage fra modtagelsen af meddelelsen om prisstigning. Har Kunden ikke sendt en sådan meddelelse, fortsætter Sikringsaftalen til den ændrede pris. Hvis Kunden ikke ønsker at acceptere prisstigningen, betragtes Kundens meddelelse herom som en opsigelse af Sikringsaftalen med aftalt varsel.
Indgåelse af aftale om Sikringsanlæg og/eller Abonnementsaftale forudsætter, at Kunden ikke er registreret i RKI eller andre debitorregistre.
Telesikring er frit berettiget til at annullere en indgået aftale, hvis Kunden ikke kan godkendes af Telesikrings kreditvurderingsafdeling.
4. Betaling
Betaling sker senest 14 dage efter fakturadato. Ved Kundens betaling efter sidste rettidige betalingsdag tilskrives morarenter af det forfaldne tilgodehavende inkl. moms i henhold til rentelovens § 5.
Abonnementsprisen i Sikringsaftalen opkræves kvartalsvis forud, første gang dog for perioden fra Ikrafttrædelsesdatoen og indtil udløbet af løbende kvartal, og herefter hver den 1. i et kvartal.
Hvis Kunden ikke betaler til forfald, er Telesikring berettiget til at tilbageholde endnu ikke leverede leverancer/ydelser og/eller annullere aftalen efter forudgående skriftligt varsel på 3 kalenderdage, hvorefter Telesikring er berettiget til at ophæve Sikrings- og Abonnementsaftalen med omgående virkning, og foranledige eventuelt signal til kontrolcentralen afbrudt, og Sikringsanlægget nedtaget (såfremt det tilhører Telesikring).
5. Leveringstider
Leveringstiderne er oplyst med forbehold for evt. underleverandørforsinkelse og uforudsete forhold. Anses en underleverandørforsinkelse for sandsynlig, vil Kunden omgående blive underrettet med oplysning om forventet nyt leveringstidspunkt.
Telesikring er ikke ansvarlig for et eventuelt tab – hverken direkte eller indirekte – som Kunden måtte få på grund af den forsinkede eller manglende leverance.
6. Reklamation
Ved køb af Sikringsanlægget finder Købeloven anvendelse på selve anlægget. Kunden skal reklamere inden rimelig tid, efter at Kunden har opdaget manglen.
Eventuelle fejl og mangler på det installerede anlæg, skal hurtigst muligt anmeldes til Telesikring, der herefter har ret til at udbedre eventuelle mangler (afhjælpningsret).
Fejl, der skyldes fejlbetjening, slitage eller overlast, er ikke omfattet af reklamationsretten, og faktureres derfor særskilt til Kunden.
Enhver reparation som følge af fejl og mangler, ændringer eller demontering af Sikringsanlægget, skal udføres af Telesikring eller en af Telesikring anvist underleverandør. Arbejdet forudsættes at kunne udføres indenfor almindelig arbejdstid.
Hvis anlægget nedtages i uoverensstemmelse med ovenstående, er Telesikring berettiget til at opkræve Kunden et gebyr, p.t. 6.250 kr. inkl. moms.
Ved leje af Sikringsanlægget tilhører ejendomsretten til Sikringsanlægget, herunder alle dele og alarmskilte, Telesikring. Kunden er uberettiget til retligt at råde over Sikringsanlægget, det være sig ved salg, pantsætning, udlån m.v. Vedligeholdelses- og fornyelsesforpligtelsen, herunder risikoen for hændelig undergang, for Sikringsanlægget, påhviler Kunden.
Telesikring garanterer kun fremskaffelse af nye reservedele maksimalt 36 måneder efter installation af nyt anlæg.
7. Tilslutning til Kontrolcentral og tilkald af Politi
Forholdsordrer angives af Kunden i henhold til Sikringsaftalen, og videregives til kontrolcentralen af Telesikring. Kunden skal selv sørge for at ajourføre oplysninger i sin Forholdsordre. Eventuelle ændringer af Forholdsordrer skal ske via www.telesikring.dk.
Ved fejlaktivering af alarmen påhviler det Kunden at underrette kontrolcentralen pr. telefon inden for 2 minutter efter fejlaktiveringen. I modsat fald opkræves gebyr. I tilfælde af ekspeditionstid hos kontrolcentralen er Kunden forpligtet til at afvente, at kontrolcentralen modtager opkaldet.
Kontrolcentralen reagerer i henhold til Forholdsordrer som angivet i overensstemmelse med Sikringsaftalen.
Telesikring og kontrolcentralen kan ikke ved tilkald af politiet stå inde for, at politiet rykker ud, herunder for en evt. udrykningstid. Kontrolcentralen/Telesikring er således uden ansvar i forbindelse med manglende eller sen udrykning.
8. Opsigelsesvilkår
Opsigelse af Sikringsaftalen skal ske skriftligt.
Sikringsaftalen kan af Kunden først opsiges 5 måneder efter aftalens indgåelse, og kan herefter opsiges af Kunden eller Telesikring med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Abonnementsaftalen løber derfor som minimum i 6 måneder fra Sikringsaftalens indgåelse.
I tilfælde af opsigelse af Sikringsaftalen afmeldes anlægget hurtigst muligt efter opsigelsesvarslets udløb, og eventuelt signal til Kontrolcentralen afbrydes. Derefter foretages hverken vagtudkørsel eller servicebesøg.
Den fysiske nedtagelse af Sikringsanlægget aftales nærmere med Kunden. Der skal indgås særskilt aftale omkring nedtagelse, hvis anlægget er Kundens ejendom, og dette vil blive faktureret. Skilte og cylindere til nøglebokse tilhører altid Telesikring.
Hvis Sikringsanlægget er Telesikrings ejendom, er Kunden forpligtet til at give Telesikring adgang til at nedtage Sikringsanlægget snarest muligt efter Sikringsaftalens ophør.
Hvis Kunden ikke giver Telesikring adgang til at nedtage Sikringsanlægget, er Telesikring berettiget til at opkræve Kunden restværdien af Sikringsanlægget. Restværdien opgøres som nyværdien af Sikringsanlægget fratrukket en årlig nedskrivning på 10% pr. år i det første 8 år. Efter år 8 udgør restværdien 20% af nyværdien.
Eventuelle omkostninger til reparation af vægge, lofter, døre, vinduer eller hvilket som helst sted, hvor der har været installationer, påhviler Kunden.
Ved opsigelse af Kundens opgraderingsaftale skal denne aftale til enhver tid indfries eller fortsætte til udløb.
9. Forsikringskrav
Det påhviler Kunden at informere Telesikring, om de har et krav til sikringsniveau i deres forsikringspolice eller fra politiet. Det er påkrævet, at dokumentationen på kravet udleveres til Telesikring.
Hvis der er krav om mekanisk sikring, skal Kunden meddele om Telesikring (via underleverandører) skal opsætte mekanisk sikring. Krav herom skal fremgå af Sikringsaftalen.
Ved Sikringsanlæggets færdiggørelse og Telesikrings godkendelse af Sikringsanlægget, udfærdiger Telesikring en Installationserklæring vedrørende den elektroniske sikring. Hvis mekanisk sikring udføres af underleverandører, udfærdiges en mekanisk installationserklæring af underleverandøren.
Installationserklæring vedrørende elektronisk sikring udfærdiget af Telesikring bliver sendt til Kunden pr. mail. Det påhviler Kunden at opbevare Installationserklæringen som dokumentation for, at forsikringskrav er overholdt.
Har Kunden adgang til at betjene sit Sikringsanlæg via App-løsning – uanset opsat anlægstype – kan Telesikring ikke udstede en Installationserklæring med sikringsniveau, medmindre Kunden indhenter skriftlig godkendelse hertil fra sit forsikringsselskab. Hvis Kunden ønsker at benytte sig af en App-løsning – men ikke indhenter godkendelse hos sit forsikringsselskab – kan Telesikring ikke holdes ansvarlig for manglende overholdelse af sikringsniveau, herunder gyldigheden af udstedt Installationserklæring fra Telesikring.
10. Ansvar
Telesikring kan kun afkræves erstatning for tab med de begrænsninger, der følger af nærværende betingelser. Telesikring er ikke ansvarlig for indirekte tab, følgeskader, driftstab, tab af data og omkostninger til disses retablering og tab af fortjeneste, uanset om dette skyldes simpel eller grov uagtsomhed.
Telesikring kan endvidere ikke gøres ansvarlig for: Tab eller skader på elektroniske data forårsaget ved tyveri, hærværk, terrorisme eller virusangreb, fejl på anlægget som skyldes fejl i teleselskabernes leverede dele, signaloverførsel af enhver art, herunder telefonforbindelser, trådløse som mobile, nedlukninger af signalforbindelser og/eller ændringer eller forsinkelser fra teleselskabernes side, batterisvigt eller svigt i forsyningen af elektricitet, funktionssvigt, tom eller defekt førstehjælps- eller brandslukningsudstyr, vejrlig som medfører fejl på det/de installerede anlæg, forandringer af installationen, såvel bygninger som indretning af det sikrede område, som ikke forud er meddelt Telesikring, som medfører at et Sikringsanlæg ikke virker efter hensigten.
Hvis der er afgivet en Installationserklæring, skal Kunden underrette Telesikring skriftligt om enhver ændring af det sikrede sted i forhold til det sikrede steds indretning på tidspunktet for underskrift af Installationserklæringen.
Enhver skade, som Telesikring hæfter for i henhold til ovenstående, er dog begrænset til direkte skader/tab, og er – uanset årsag og uanset kravets art – begrænset til fakturabeløbet for den ydelse, der forårsagede skaden/tabet eller er årsag til, eller direkte forbundet med erstatningskravet, dog maksimalt kr. 100.000 pr. skade pr. år.
Ansvarsbegrænsningen for erstatningskrav er kun gældende for skader og beløb som ikke er dækket af forsikring. Telesikring hæfter under ingen omstændigheder for skader, som dækkes, eller kunne være dækket, af en sædvanlig skadesforsikring tegnet af Kunden.
Telesikring har produktansvar over for leverancens skadeforvoldelse på personer, ting og tab af forsørger i henhold til den til enhver tid gældende ufravigelige lovgivning herom. Herudover påtager Telesikring sig intet produktansvar.
11. Force majeure
Telesikring er ikke erstatningsansvarlig over for Kunden for tab, der hidrører fra omstændigheder af usædvanlig art og som hindrer, besværliggør eller fordyrer aftalens opfyldelse, såfremt disse indtræder efter tilbuddets fremsættelse og ligger uden for Telesikrings kontrol, herunder: Arbejdskonflikter (strejker og lockouts), ildsvåde, krig, oprør, indre uroligheder, vejrlig og naturkatastrofer, valutarestriktioner, offentlig beslaglæggelse, import- eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, herunder energiforsyning, cyber-angreb, epidemier, væsentlige pris- og/eller afgiftsforhøjelser, valutaudsving, produktions- og leveringsvanskeligheder, der skyldes forhold, der ikke kan bebrejdes Telesikring samt indtrædelse af force majeure hos relevante underleverandører.
12. Personlige oplysninger
Ved indgåelse af Sikringsaftalen har Kunden på oplyst grundlag givet sit samtykke til, at Telesikring må behandle Kundens data.
Telesikring er dataansvarlig. Indsamling og håndtering af personoplysninger sker derfor i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, og Telesikring indsamler og opbevarer kun de personoplysninger, som er nødvendige for at sikre, at Kunden modtager en professionel og korrekt behandling, f.eks. kontaktinformation.
Telesikring bruger i sit arbejde tredjepartsleverandører af understøttende IT-systemer, og disse fungerer som databehandlere, og har som sådanne tavshedspligt omkring alle oplysninger, der udveksles.
Kunden har ret til at få indsigt i, hvilke oplysninger Telesikring behandler og i visse tilfælde få oplysningerne berigtiget, slettet eller udleveret. Kunden kan læse mere om sine rettigheder vedrørende håndtering af persondata på www.telesikring.dk
13. Tvister
Opstår der uenighed mellem parterne, kan Kunden efter dansk rets almindelige regler vælge at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet eller for de almindelige domstole.
14. Fortrydelsesret
Kunden har ret til at fortryde Sikringsaftalen uden begrundelse inden for 14 dage.
Fristen regnes som udgangspunkt fra den dag, Kunden har indgået aftalen, f.eks. skrevet under på kontrakten eller afgivet bestillingen. Inden udløbet af fortrydelsesfristen skal Kunden underrette Telesikring om, at Kunden har fortrudt aftalen.
For at udøve fortrydelsesretten skal Kunden meddele Telesikring (Telesikring, Oddesundvej 2-4, 6715 Esbjerg N, tlf. 70 133 233, e-mail info@telesikring.dk) sin beslutning om at fortryde denne aftale i en utvetydig erklæring (f.eks. ved brev eller e-mail). Kunden kan benytte den nedenfor anførte standardfortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk. Kunden har også mulighed for at ringe eller udfylde kontaktformularen på Telesikrings hjemmeside www.telesikring.dk. Hvis Kunden anvender denne mulighed, kvitterer Telesikring pr. e-mail for modtagelse af en sådan meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten.
Det forhold, at Telesikring har leveret tjenesteydelsen helt eller delvist, begrænser ikke Kundens fortrydelsesret, medmindre Kunden har givet samtykke til, at udførelsen af tjenesteydelsen kunne påbegyndes på et nærmere bestemt tidspunkt inden fortrydelsesfristens udløb. I så fald gælder fortrydelsesretten kun indtil dette tidspunkt.
Idet omfang Kunden udnytter fortrydelsesretten efter delvis levering af en tjenesteydelse, skal Kunden betale for den del af ydelsen, som allerede måtte være leveret jf. Forbrugeraftalens § 25 stk. 1 og 2.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis Kunden sender sin meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
Følger af fortrydelse:
Hvis Kunden benytter sin fortrydelsesret, refunderer Telesikring alle betalinger modtaget fra Kunden, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af Kundens eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som Telesikring tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor Telesikring har modtaget meddelelse om Kundens beslutning om at fortryde Sikringsaftalen. Telesikring gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som Kunden benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre Kunden udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges Kunden ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Telesikring kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil varerne er kommet retur, eller Kunden har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst. Kunden skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.
Standardfortrydelsesformular
Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende.
Hent standardfortrydelsesformular
Formularen sendes til Telesikring: e-mail info@telesikring.dk eller Oddesundvej 2-4, 6715 Esbjerg N, Tlf. nr. 70 133 233.
Terms and Conditions
Download our Terms and Conditions and our Account Solutions here:
Terms and Conditions of Sale and Delivery for Telesikring AS