Få et tilbud
Ny tyverialarm? Se vores løsninger inden for alarm til erhverv. Bliv klogere her

Artikel | Gode råd

7 Gode råd: Sådan hjælper du din nye kollega godt i gang

Efter sommerferien skifter rigtig mange danskere job, og det betyder, at mange virksomheder får nye ansatte.

Det er en situation, som mange af os har prøvet: Nyt job, ny arbejdsplads og et væld af nye informationer. Som nyansat medarbejder skal man huske mange ting, ligesom at man bruger sin første tid på at lytte og suge informationer til sig. Og så er det vel ikke så mærkeligt, at enkelte informationer bliver glemt.

Et alarm- og sikkerhedssystem kan virke kompliceret og give berøringsangst, da forkert håndtering kan have alvorlige konsekvenser. Derfor er det vigtigt, at du som leder eller kollega bruger tid og energi på at instruere den nye medarbejder i at håndtere alarmen, adgangskontrollen og andre sikkerhedsforanstaltninger.

Vi har lavet 7 gode råd til, hvordan du kan gribe situationen an. Rådene hjælper på vej og kan fungere som en tjekliste, men tager ikke højde for specifikke systemer eller brugerniveauer.

1. SØRG FOR AT HAVE ADGANGSMATERIALER KLAR
Det første råd går ud på, at du skal sørge for at have adgangsmaterialerne såsom kode, brik eller nøglekort klar, inden den nye medarbejder møder ind første gang. På den måde sikrer du, at alt er korrekt opsat og indstillet, så medarbejderen ikke kommer i klemme, når adgangsmaterialerne skal bruges. Samtidig føler din nye kollega sig også mere velkommen, når der er styr på det.


2. LAV EN TRIN FOR TRIN GENNEMGANG
Når medarbejderen har fået udleveret sin kode, brik eller nøglekort, så tag vedkommende med hen til betjeningspanelet. Vis, hvad du gør, når du slår alarmen til og fra. Når du har vist det, så få medarbejderen til at gøre det med sin egen kode, brik eller nøglekort. På den måde sikrer du, at det virker, og samtidig får medarbejderen lov til at blive tryg ved systemet. For nogen sidder informationer bedre fast, når de selv får lov til at prøve.

3. LAD MEDARBEJDEREN TAGE NOTER
Nogen husker alt uden at skrive noget ned, hvor andre bare husker bedre, hvis de får nedfældet et par notater. Har medarbejderen brug for at tage noter, så giv vedkommende tid til det.

4. FÅ EN BETJENINGSVEJLEDNING TIL AT HÆNGE VED SIDEN AF BETJENINGSPANELET
En betjeningsvejledning er en kort og præcis instruktion, som er placeret synligt på eller i nærheden af betjeningspanelet. Det er en effektiv løsning, der kan mindske antallet af tvivlsspørgsmål fra den nye medarbejder og andre medarbejdere, der måske stadig er i tvivl om, hvordan de håndterer alarmsystemet.

Har du brug for en betjeningsvejledning, så kontakt os på 70 133 233.

5. FORKLAR, HVAD DER SKAL GØRES, HVIS DET ALLIGEVEL GÅR GALT
Nye medarbejdere er som regel bange for at lave fejl, fordi alt omkring dem er nyt. Derfor er det også vigtigt, at du giver en præcis og grundig forklaring om, hvad der skal gøres, hvis til- eller frakoblingen af alarmen ikke helt går, som den skal. Forklar:

Hvem skal medarbejderen ringe til, hvis der er problemer med til- eller frakoblingen, eller hvis alarmen bliver aktiveret?
Hvad skal medarbejderen sige i telefonen?

6. FORTÆL OM DENGANG, DU SELV STARTEDE
Havde du bøvl med alarmen, da du startede? Så fortæl den nye medarbejder det. Der er nemlig ikke noget som en lille relatérbar anekdote, der letter stemningen. Det kan mindske berøringsangsten og gøre den nye medarbejder mere tryg ved systemet.

7. TAG DET, SOM DET KOMMER
Hvis det alligevel kikser, og medarbejderen laver en fejl, så tag det roligt. Gennemgå alarmbetjeningen igen trin for trin, så snart det er muligt.

God fornøjelse til og med de nye i job.

Se flere artikler:

Sådan sikrer I jer bedst op til ferien

Lige om lidt står ferien for døren. Men inden du (og måske resten af virksomheden) går på ferie, er her fire gode råd til, hvordan du sikrer virksomheden bedst i ferieperioder.

Sådan får du mere tryghed i den mørke tid

Når det bliver mørkt, stiger antallet af indbrud. En af grundene til dette er, at tyvene får nemmere ved at gemme sig og bryde ind uset. Derfor er det en rigtig god idé at øge sikringen i de mørke måneder af året. Du har forhåbentlig allerede sikret din virksomhed med et godt alarmsystem, adgangskontrol og videoovervågning – hvis ikke, er det, det første sted, du skal starte.

Bliv kontaktet

Du kan altid kontakte os for et uforpligtende tilbud eller en snak med vores sikringskonsulenter. Skriv dine oplysninger i formularen, så kontakter vi dig snarest muligt.

Jeg vil gerne kontaktes via:
Hvad drejer din henvendelse sig om?

Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA, og Googles privatlivspolitik og servicevilkår gælder.