Telesikring

Tlf. 70 133 233

Få et tilbud
Ny tyverialarm? Se vores løsninger inden for alarm til erhverv. Bliv klogere her

Artikel | Gode råd

Varesikring – forebyg svind og butikstyveri

Jeg tager bare lige den her vare – sagde ingen butikstyv.

Og det behøver butikstyvene heller ikke. De tager bare varen – lige ned i lommen, tasken eller hvad de nu ellers har med til deres tyvekoster. Og netop derfor oplever mange butiksejere et betydeligt svind. Svind, der kan medføre økonomiske tab. Svind, der kan medføre, at kunderne går forgæves. Svind, der i sidste ende kan betyde, at nøglen må drejes om.

Men det behøver slet ikke at gå så galt. Der findes nemlig mange måder, hvorpå du kan komme svind til livs.

Svind og økonomiske tab har selvfølgelig mange forskellige årsager, men her i den første artikel omkring svind ser vi nærmere på butikstyveri.

HVAD ER ET BUTIKSTYVERI?

Straffelovens §276 definerer følgende (hold tungen lige i munden):

For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved denne tilegnelse (Kilde: Danskelove.dk).

Hvis vi oversætter §276 betyder det, at et butikstyveri er, når en kunde forlader din butik med en vare, som kunden helt bevidst ikke har betalt for.

SÅDAN MINDSKER DU BUTIKSTYVERIER
Butikstyverierne finder sted hele året rundt, men det er især i årets sidste måneder, du skal være ekstra opmærksom. Her stiger antallet af anmeldte butikstyveri (kilde: Danmarks Statistik).

Derfor har vi samlet syv gode råd til, hvad du som butiksejer kan gøre for at mindske tyveri begået af uærlige kunder. Rådene kan bruges året rundt.

1. HENVEND DIG TIL MISTÆNKSOMME KUNDER
Ved du, hvem der hader god service og opmærksomhed?

Butikstyve.

Ja, den er god nok. Opfører en kunde sig mistænksomt eller usædvanligt, så henvend dig til vedkommende. Uærlige kunder hader nemlig god service og opmærksomhed, og derfor kommer de hurtigt på andre tanker, når du pænt spørger, om du kan hjælpe med noget.

2. INDRETNINGEN HAR EN STOR BETYDNING
Har du tænkt over, hvordan din butik er indrettet? Hvis ikke, så er det et rigtigt godt sted at starte.

Start med at kigge på, hvordan udsynet fra kassen er. Hvis kassen er placeret bagerst i butikken, kan det være svært for dit personale at se, når kunderne går ind og ud af butikken, og om de tager ubetalte varer med sig. Har I samtidig reoler og vare stående, som butikstyvene kan gemme sig bag, får de nemmere ved at putte varerne i tasken.

Det er altså vigtigt, at du indretter butikken, så dit personale kan overskue det meste af lokalet på én gang.

3. PLACER DINE VARER MED OMTANKE
Udover indretningen bør du også se nærmere på, hvor du stiller de forskellige varer. Varernes placering i butikken har nemlig stor betydning i forhold til tyveri. Jo mere eftertragtet en vare er, desto bedre skal varen sikres.

Du bør altid placere de mest eftertragtede varer tættest på personalet – og er varerne ekstra værdifulde, så opbevar dem i en aflåst montre, bag et gitter eller lignende.

Husk samtidig at placere de attraktive varer væk fra døre og indgange – så er de nemlig sværere at stikke af med.

4. UNDGÅ AT INVITERE BUTIKSTYVENE I SLARAFFENLAND
Uanset om det er med vilje eller ej, er det aldrig godt, at en kunde finder vej gennem personaledøren eller lagerdøren. For butikstyvene er det et rent slaraffenland og en åben invitation, de uden tvivl vil benytte sig af.

Det kan du nemt undgå ved at sætte en kodelås eller adgangskontrol på personaledøren og døren til jeres lager. Så er du sikker på, at det kun er personalet, der bevæger sig rundt her.

Har du samtidig ingen varesikring på dine varer, ja, så er de allerede godt på vej ned i tyvens taske. Uden varesikring opdager du nemlig ikke nødvendigvis, at en vare forlader butikken ulovligt. Det gør du derimod, hvis du har en varesikring, der hyler og bipper, når tyven smutter ud af døren.

5. SKILT MED SIKKERHEDEN
Langt de fleste butikker er sikret mod indbrud og tyveri. Og gør det sig gældende for din butik, så skilt med det.

Gør butikstyven opmærksom på, at I har varesikring, videoovervågning, DNA-mærkning og lignende sikringstiltag – det har nemlig en præventiv effekt. Det betyder dog ikke, at du skal gå i detaljer med butikkens sikring, da mere erfarne tyve kan bruge det som en vejledning.

Husk, at hvis du anvender videoovervågning i din butik, så skal du skilte med det. Det er et lovkrav, og ellers er det dig, politiet kommer efter.

6. HVORDAN HÅNDTERER I ET BUTIKSTYVERI I DIN BUTIK?
At stå med en (mulig) butikstyv er aldrig nemt eller sjovt for dit personale. Derfor bør der også være faste retningslinjer for, hvordan dit personale skal håndtere sådan en situation.

Dit personale bør altid være instrueret grundigt i retningslinjerne, så de ved, hvad de skal gøre – uanset om butikstyven bliver vred, om butikstyven er et barn, eller om personalet tager fejl, og personen slet ikke er en butikstyv.

7. HVORDAN SIKRER DU DIG SÅ BEDST?
Alle butikker er forskellige, og derfor har alle butikker forskellige behov. Det gør, at der ikke er et fælles svar på, hvordan man bedst sikrer en butik mod butikstyverier.

Se flere artikler:

Sådan sikrer I jer bedst op til ferien

Lige om lidt står ferien for døren. Men inden du (og måske resten af virksomheden) går på ferie, er her fire gode råd til, hvordan du sikrer virksomheden bedst i ferieperioder.

Sådan får du mere tryghed i den mørke tid

Når det bliver mørkt, stiger antallet af indbrud. En af grundene til dette er, at tyvene får nemmere ved at gemme sig og bryde ind uset. Derfor er det en rigtig god idé at øge sikringen i de mørke måneder af året. Du har forhåbentlig allerede sikret din virksomhed med et godt alarmsystem, adgangskontrol og videoovervågning – hvis ikke, er det, det første sted, du skal starte.

Bliv kontaktet

Du kan altid kontakte os for et uforpligtende tilbud eller en snak med vores sikringskonsulenter. Skriv dine oplysninger i formularen, så kontakter vi dig snarest muligt.

Jeg vil gerne kontaktes via:
Hvad drejer din henvendelse sig om?

Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA, og Googles privatlivspolitik og servicevilkår gælder.